איך לבחור שותפים?

עצמאיים וחושבים להכניס שותף לעסק?

מתלבטים אם בכלל אתם צריכים שותף או שאולי עדיף לכם לשלם למקור חיצוני?

מאמר זה מכוון לשאלות האלו ויתן לכם כמה נקודות חשובות להכיר בתחום השותפות העסקית.

אז מהי שותפות עסקית?

שותפות עסקית היא מסגרת המורכבת ממספר חברים לכדי ישות עסקית אחת עם זכויות וחובות כמו שמגיעות לכל חברה. חברי השותפות מחליטים לחבור יחד לצורך מטרה משותפת שהיא כמובן – הצלחת העסק.

סיבות לשותפות:

ישנן שלוש סיבות מרכזיות לאחד כוחות עם שותף:

  1. מקצועית: אין מישהו שיודע את הכל. יכול להיות שאתם מעולים בייצור מוצר מסויים או בשיווק מוצר קיים, אבל אין לכם את ההבנה בכספים ואתם מחפשים שותף שישלים עבורכם ועבור העסק שלכם את הפער. בנוסף, אתם בתור בעלי העסק לא רוצים להיות תלויים מקצועית רק בעובדים שלכם. בשורה התחתונה, ראש של בעל עסקים או של שותף הוא שונה מראש של עובד שכיר.  
  2. פיננסית: כסף. אתם צריכים כסף. יכול להיות שיש לכם רעיון מעולה, אבל אין לכם את הסכומים הדרושים כדי לקדם אותו. הלוואות מבנקים או משכון הנכסים שלכם הם גם אופציה, אבל בצורה של שותפות יש נכונות להשקיע את הכסף אצלכם בעסק. שותף עם כסף יכול להרים את העסק שלך.
  3. אישית: לא לעשות את הכל לבד. חלוקה של הנטל. דעתו של שותף נוסף יכולה להקל על קבלת ההחלטות. כשאתם עובדים יחד עם שותף מתבצעת חשיבה קבוצתית, הקריאייטיביות עולה ולא פוסלים תשובות שנזרקות לאוויר אלא מרגישים בנוח להביע דעה – כך עולים הסיכויים לתוצאות טובות יותר.

מי העסקים שצריכים שותף?

בדרך כלל מי שצריך שותפים אלו הם עסקים קטנים שמתכננים להתרחב ולגדול.

הרעיון שעומד מאחורי שותפות עסקית הוא שיתוף פעולה, כמו שאומר הפתגם ״טובים השניים מן האחד״,

ויחסי אמון בין הצדדים הינו הבסיס להקמתה של שותפות.

השותף לא חייב להיות בהכרח מישהו שתרצו לצאת איתו אחרי העבודה לכוס בירה או שתהיו החברים הכי טובים. ממש לא. 

הדבר החשוב ביותר לשותפות עסקית איכותית הוא שהערכים שלכם יהיו שווים. 

הערכים הכלליים שלכם (בהיבט הכלכלי, רמת מוסר העבודה, התנהלות מול הלקוחות וכו׳) צריכים להיות מתואמים מראש ולכן הרבה מן השותפויות מתחילות דווקא עם אנשים שהכירו מלפני.

חשוב לזכור שעם כל זאת שהשותף הוא כנראה מישהו שאתם כבר הכרתם, ברגע שמדברים על עסק אנחנו עובדים מהראש ולא עם הרגש. אין מקום להשמיט עניינים הקשורים בעסק שלכם גם אם תסתכנו בלגעת בנקודות רגישות או להציף שאלות ש״לא נעים״ לשאול בדרך כלל. 

לאחר שתיאמתם עמדות ערכיות זהות מול השותף, כעת חפשו בו את שאר התחומים שבהם קיים שוני ביניכם בצורת החשיבה. למשל אם אתם יותר יצירתיים ואסוציאטיביים, כדאי שתשתפו פעולה עם מישהו שיותר יורד לפרטים הקטנים. אם אתם יותר טובים בניהול ובשיווק העסק ופחות בפן הכלכלי, כדאי לעבוד עם מישהו שידע לנהל את הכספים של העסק בצורה טובה יותר.

דווקא קווי השוני הם זה שיגרמו לחברה לצמוח.

נסייג ונאמר שישנם כמה היבטים שליליים לשותפות, בעיקר אלו הם הויתורים על השליטה המלאה והבלעדית של העסק שלכם. בנוסף, החלוקה בהכנסות וברווחים של העסק הולכת להתחלק ביניכם. אתם כבר לא עובדים לבד ועל דעת עצמכם, ויחד עם זאת תצטרכו לוותר על חלק מהתוכניות וההחלטות שלכם. גם אם אתם בטוחים במאה אחוז שהצדק אצלכם – כעת יש איתכם עוד מישהו שתצטרכו להתחשב בו ובדעות שלו.

עכשיו נעבור על כמה נקודות שתצטרכו להכין לפני שתקבלו את ההחלטה הסופית על שותפות – להקדים תרופה לכל מכה שעלולה לבוא מאותה שותפות. באותה מידה שאתם תבררו את הנקודות האלו מול השותף הפוטנציאלי, כך גם כדאי לכם לדעת על מה לשים דגש בעתיד אם מישהו יציע לכם להיכנס בשותפות לעסק שלו. 

  1. בראש ובראשונה כלל ברזל: להעלות את כל הסכמי הדברים על מסמך רשמי שיתווה את התנאים ביניכם. לא להסתמך על לחיצת יד (״הסכם ידידות״) – זהו מתכון לאסון בשותפויות. חשוב שיהיה מקור כתוב שאליו תוכלו לחזור במידת הצורך. אתם הולכים לבחור שותף שילווה אתכם לאורך תהליך ארוך. יש שיאמרו שלשותפות עסקית ישנן השלכות דומות לזו של חתונה של בני זוג.
  2. לשאול את את השאלות הנכונות ולשאול כמה שיותר. צריך לשבת ולהציף כל בעיה שעלולה לצוץ. כל עסק לגופו ישאל את השאלות הרלוונטיות אליו – איך השותף הפוטנציאלי קשור לתחום בו אתם עוסקים, האם יש לו ניסיון בתחום וכו׳. לא להתבייש לשאול על המצב הכלכלי והאישי של השותף. אם הוא נמצא בקשיים כלכליים יש להתעכב על כך. אם הוא בתקופה של בעיות משפחתיות או בעיות רפואיות – לשאול. לאחר שתתחילו את שיתוף הפעולה, בדרך כלל לא יהיה לכם זמן לטפל בנושאים שיכלתם לצפות להן כבר בתחילת הדרך. הרעיון הוא להסדיר את כל התרחישים העתידיים שיכולים לקרות ולסכם הכל מראש.
  3. הסכם מוגדר מראש על חלוקת התפקידים שתהיה בין הצדדים. באילו נושאים יצטרכו שני הצדדים להציב את החלטתם ובאילו מקרים כל אחד יוכל להחליט על דעת עצמו, וכמובן מה יקרה אם אחד מהשותפים לא יעמוד בהגדרות התפקיד שהוגדרו לו מראש. יהיו דברים שלא תוכלו לחשוב עליהם בתחילת הדרך ושיופיעו בשלב מאוחר יותר, אבל תצטרכו לדון במה שנראה הכי נכון לאותו הרגע.
  4. אופן התשלום והגדרת מבנה השותפות – באיזו צורה השותפות הזו מתקיימת? האם זו שותפות שווה או שאינה שווה? לא תמיד מדובר בכסף, לפעמים יתרון השותפות הוא מקצועי נטו. יש להכין תכנית עסקית מפורטת ומוסכמת לעסק. לדמיין איך זה ילך קדימה ומהן האפשרויות היכולות לצוץ מכך. לכן יש להחליט מתי ובאיזה אופן יחולקו הרווחים.
  5. זה יכול להישמע ברור, אבל המון שותפויות מדלגות על השלב של להגדיר בצורה ברורה מהן המטרות העסקיות. צריך להגדיר בדיוק מה אנחנו רוצים לעשות ביחד ומהי מטרת השותפות. ישנה נטיה לא לברר מספיק לעומק מאיזו סיבה הצד השני צריך שותף ואסור לוותר על הסיבה הזו.
  6. דיברנו על כך שערכים משותפים הם אלו שיולידו שותפות בריאה. לאחר שבדקתם האם השותף מתאים ברמה האישית, ערכית, לקיחת אחריות, הוגנות וכו׳ (כלכלית ומקצועית כמובן), כעת אתם נדרשים לדעת איך מתנהג השותף שלכם במקרי קיצון של לחץ וכעס, כי המקרים האלו יגיעו אם תרצו או לא. הגמרא אומרת שאחת הדרכים למדוד אדם היא לבחון אותו בשעת כעסו. שותף שירבה לכעוס ולהיות קצר רוח – יכול להוביל להמון סכסוכים ומכאן הדרך לסוף השותפות קצרה מאוד.
  7. השלב האחרון: עם כמה שזה יהיה כואב לדבר על זה בשלב כה מוקדם- תכינו הסכם מפורט למקרה בו אחד השותפים ירצה לפרוש מן העסק. מה יקרה אם לא תסתדרו. להגדיר את מנגנוני פירוק השותפות והפרידה. הכל יכול לקרות וצריכים להיות מוכנים כמה שניתן.

לסיכום:

אז מה צריך לבדוק כשחושבים על שותפות עסקית? קודם כל את עצמך.

האם את/ה באמת צריך/ה שותף בעסק שלך? האם הבעיה שבגינה את/ה רוצה שותף היא כזו שלא נותנת לך שום דרך אחרת לפתרון?

אם הגעת למסקנה שיש צורך בשותף – צריך לבצע מיון מדוקדק. לבחון טוב טוב מיהו אותו שותף, בעיקר אם הוא חבר מהעבר, כיוון שכעת יש צורך לבחון את התנהגותו לא רק בתור חבר אלא גם בתור שותף עסקי.

 

משפט יפה שאהבנו בהקשר למאמר:

״אם אתה רוצה לרוץ מהר – תעבוד לבד.

אם אתה רוצה להגיע רחוק – תעבוד ביחד״.

 

לייעוץ ופרטים נוספים – השאירו פרטים ונחזור אליכם.

טוטאלי ליווי עסקי

 

לתיאום פגישה עם יועץ עסקי: