איך פוד טראקס הפכו ללהיט מטורף?

הלהיט האחרון בטרנד הקולינרי ששוטף את ישראל בשנים האחרונות הוא ללא ספק הפוד טראקס, משאיות האוכל שצצות בכל מקום בארץ. למה הן הפכו ללהיט מטורף, מה צריך בשביל לפתוח אחת ואיך ייעוץ עסקי יעזור לכם להפוך את המשאית לרווחית? 

למה פוד טראק זה כזה להיט? 

משאיות האוכל הן למעשה מטבח נוסע שיכול להתמקם בכל מקום.
המשאיות מאפשרות לישראלים ליהנות מאוכל מהיר ואיכותי במקומות לא שגרתיים ובאירועים מיוחדים בהם לא פועלות מסעדות.
אחת הסיבות לפריחה של משאיות האוכל בישראל היא מגפת הקורונה והתקנות שאסרו על פתיחת מסעדות.
ישראלים רבים מצאו את הפוד טראקס כאלטרנטיבה המאפשרת בילוי קולינרי נעים באוויר הפתוח בימי הקורונה.
בנוסף, משאיות אוכל הן פשוט מגניבות. הן צבעוניות, מספקות אוכל טעים, מעניין ומקורי בליווי אלכוהול לעתים והכל באווירה קלילה ולא מחייבת.
מאוד מתאים לאופי הישראלי ולמטבח המקומי.
כיום ניתן לראות אירועי קולינריה המבוססים על פוד טראקס בכל הערים הגדולות בארץ: תל אביב, ירושלים, חיפה, אשדוד ולאחרונה גם באילת ובאתרים ואירועים רבים אחרים. 

היתרונות של פתיחת פוד טראק 

הסיבה העיקרית שפוד טראקס הפכו ללהיט כזה גדול בישראל היא הסיבה הכלכלית. פתיחה ותפעול של מסעדה בישראל היא עסק יקר ומורכב הכרוך בהשקעה גדולה, מיסוי גבוה, אישורים ורגולציות רבות מול גופים ממשלתיים וציבוריים שונים.
הקמה ותפעול של משאית אוכל זולים יותר משמעותית מאלו של מסעדה. ההשקעה הראשונית הנדרשת להקמת פוד טראק נמוכה ביחס למסעדה ואין צורך בשיפוץ רחב שיעלה מאות אלפי שקלים.
בנוסף, התפעול זול משמעותית ואין הוצאות קבועות על חשמל, ארנונה, שכירות ועוד.
פוד טראקס מאפשר למשקיעים וטבחים שחולמים להקים עסק בתחום המסעדנות בצורה מהירה יחסית והכי חשוב – בעלויות נמוכות משמעותית ממסעדה. 

מה צריך לדעת מי שפותח? 

שני הדברים החשובים ביותר שאתם צריכים לדעת על פוד טראקס הוא שהן חייבות לפעול עם אישור רוכלות ושהן עובדות תחת רישיון של מטבח קצה.
כל עסק שמוכר מזון צריך בישראל אישור רוכלות. הרשויות המקומיות בהן פועלות משאיות האוכל הן אלו המספקות את האישור להפעלת דוכן לממכר מזון בשטחם בהתניה לאישורים הנדרשים (משרד הבריאות לדוגמא).
משאיות אוכל עובדות תחת רישיון של "מטבח קצה".
מה זה אומר? שהאוכל לא מיוצר במשאית עצמה. למשאית מוכנים לעבודה, ועל גביה מתבצעת רק צלייה, טיגון או אפייה של האוכל והרכבת המנות.

בנוסף, אתם צריכים לבטח את המשאית בביטוח צד ג'.
במידה ואתם מעסיקים עובדים עליכם לבטח גם אותם בביטוח חבות מעבידים.
בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם גורם המתמחה בתחום שיעזור לכם להבין מה בדיוק אתם צריכים לקונספט הקולינרי שלכם ומכיר את תהליכי ותקנות הרישוי. גורם זה יעזור לכם לתכנן את המשאית והמודל העסקי בצורה יעילה וחכמה. 

מה צריך להיות בפוד טראק: 

  • מים זורמים 
  • מיכל איסוף מי ביוב עם חיבורים חיצוניים
  • מקררים ושטחי קירור נפרדים 
  • מנדף להוצאת עשן 
  • לוח חשמל 
  • מטף כיבוי
  • משטחי עבודה, לרוב מנירוסטה 
  • דלפקים ומדפים לאחסון ועבודה נוחה 
  • מערכת חימום ובישול תקנית / צ'יפסר / פלאנצ'ה / מכונת קפה (בהתאם לקונספט הקולינרי)  
  • מיזוג אוויר, חם מאוד במשאית בדרך כלל 
  • ציוד עבודה: סירים, מחבתות, סכינים, משטחי עבודה וחיתוך, משטחים מונעי החלקה לרצפה ועוד

כמה מרוויחים מפוד טראק ומה צריך לעשות כדי שהעסק יהיה רווחי? 

לפוד טראק יש יתרונות רבים אבל הקמת העסק והניהול שלו לא שונים מהותית ממסעדה.
כמו בכל עסק, גם בניהול פוד טראק, יעוץ עסקי יכול להיות ההבדל בין עסק מצליח ורווחי לעסק כושל.
ייעוץ עסקי בתחום המזון מאפשר לבעלי המסעדה או המשאית לנהל את העסק שלהם בצורה מקצועית.
הייעוץ עוזר ליזמים להבין מהן העלויות להקמת משאית האוכל, לתמחר נכון את הפריטים הנמכרים ולדעת מהם האישורים הנדרשים ומה התהליך לקבלתם.
ייעוץ עסקי יעזור לכם גם לייעל את ההתנהלות העסקית בעסק.

בעבודה משותפת עם היועץ תבנו תוכנית עסקית, תבצעו תמחור מדויק של המוצרים, תבינו את המודל העסקי ואת עלויות המכר – FOOD COST, אחד הדברים החשובים ביותר בתחום המסעדנות.
תהליך הייעוץ להקמת פוד טראק מתחיל בבניית תוכנית עסקית ובדיקת ההיתכנות הכלכלית של העסק.
התוכנית הכלכלית מפרטת מהן העלויות להקמת העסק, מהן ההכנסות הצפויות, וכיצד צריך לפעול כדי שיהיה רווחי.
במידה ותבינו כי יש היתכנות כלכלית למשאית האוכל שלכם, היועץ יעזור לכם לגבש ולדייק את הקונספט הקולינרי.
היועץ גם יסייע לכם בתהליכי המיתוג ועיצוב המשאית.
תהליך הייעוץ והתוכנית העסקית יעזרו לכם להפחית עלויות ההקמה ויובילו אתכם בדרך הבטוחה יותר להצלחה.
היועץ יסייע לכם להפחית את עלויות הציוד ויסייע לכם לסגור הסכם שיתוף פעולה עם ספקים רלוונטיים.
הייעוץ כמובן לא יפסק לאחר שלב הקמת העסק והצוות, וייעץ לכם גם לגבי התפעול השוטף של המשאית.
היועץ העסקי יעזור לכם לתכנן תזרים מזומנים שיבהיר לכם מהן ההוצאות וההכנסות הצפויות בכל חודש מהעסק החדש שלכם.
בנוסף, הוא יעזור לכם לנהל את הסחורה, להפחית עלויות רכש, לחשב את הפחת הצפוי, לשכור ולהדריך צוות מיומן שיעזור לכם בניהול ובעבודה במשאית ולמעשה יעזור לכם בכל מה שצריך על מנת שהעסק יתנהל בצורה מקצועית ויספק לכם שורת רווח נאה בסוף החודש.

לתיאום פגישה עם יועץ עסקי: